Dzelzceļa attīstība Baltijas reģionā
Pirms dažām dienām bija tas gods satikt Katerīnu Trautmani, kas ir Eiropas Komisijas Mobilitātes un transporta ģenerāldirektorāta koordinatore. Viņa darba vizīšu sērijā apmeklēja Somiju un Baltijas valstis, lai runātu par “Rail Baltica” attīstību un dzelzceļa nozīmes palielināšanos mūsdienu ģeopolitiskajos apstākļos.
Pavisam nesen, būdama atbildīgā par visu Ziemeļu un Baltijas transportu, Trautmanes k-dze ir panākusi, ka preces no Helsinkiem tiek pārkrautas Tallinā uz kravu vilcieniem un vestas uz Poliju, tā atslogojot šosejas. Te runa ir par projektu “Amber train”, kas ir kopīgs Latvijas, Lietuvas un Igaunijas nacionālo dzelzceļa uzņēmumu un Igaunijas “EVR Cargo” projekts kravu pārvadājumu attīstībai.
Sarunu gaitā tika izceltas divas problēmas attiecībā uz “Rail Baltica” projektu, kura virzība kavējas iekšēju problēmu dēļ katrā no Baltijas valstīm.
Pirmkārt, mums jāpaātrina zemes gabalu atsavināšana “Rail Baltica” vajadzībām, tur mēs stipri atpaliekam. Cerams, ka Satiksmes ministrija roku rokā ar Tieslietu ministriju atradīs risinājumu, kas vienādi apmierinās gan privātos zemes īpašniekus, gan valsts intereses.
Otrkārt, Eiropas Komisijai jāzina, vai valsts turpinās maksāt savu pieaugošo izdevumu daļu. Tas ir skaidri jāzina arī Briselē, jo pieaug konkurence prasībām pēc ES atbalsta transporta koridoriem. Arī Ukrainai vajadzēs naudu Eiropas standarta sliedēm no Polijas uz Kijivu, Mariopoli un Odesu.
Skaidrs, ka uz Krieviju vairs nevaram paļauties. Sekmīgas projekta noslēgšanas gadījumā “Rail Baltica” tiks pievienots Ukrainas koridoru sistēmām.