Priekšlikums plašākam ELEKTROtransporta atbalstam Latvijā
Eiropas Savienības mērķus elektromobilitātes jomā nosaka Eiropas Parlamenta un Padomes 2014. gada 22. oktobra Direktīva 2014/94/ES par alternatīvo degvielu infrastruktūras ieviešanu.
Direktīva paredz, ka līdz 2020. gada beigām ES dalībvalstīm jāizveido atbilstošs skaits publiski pieejamu elektromobiļu uzlādes punktu. Mērķu sasniegšanai Latvijā ar Ministru kabineta 2014. gada 26. marta rīkojumu Nr.129 tika apstiprināts “Elektromobilitātes attīstības plāns 2014.–2016. gadam”, tajā tika paredzēta elektrotransportlīdzekļu uzlādes infrastruktūras izveide un citi e-mobilitātes attīstību veicinoši pasākumi.
CSDD plāno tuvākajos gados Latvijā izvietot vismaz 70 ātrās uzlādes stacijas, kas nodrošinās to, ka pārvietoties visas valsts teritorijā ar elektroauto kļūs reāli. Paralēli CSDD veidotajam elektroauto uzlādes staciju tīklam attīstās arī privāto uzlāžu staciju tīkls.
Tomēr paši elektroauto arvien ir dārgi un lielai daļai sabiedrības nepieejami. Piemēram, elektriskais auto “Volkswagen e-up!” vienkāršākajā komplektācijā maksā, sākot no 21 000 eiro. Pateicoties VARAM realizētajām programmām, elektroauto skaits uz Latvijas ceļiem pēdējos gados ir palielinājies par vairākiem desmitiem reižu. Tomēr šīs programmas paredz atbalstu tikai gadījumos, ja auto iegādājas valsts vai pašvaldībās iestādes, vai uzņēmumi. Dati liecina, ka šo iespēju vairumā gadījumu ir izmantojušas valsts iestādes vai valstij piederoši uzņēmumi, augstskolas u.c.
Rosinu Latvijā paplašināt atbalstu elektrotransporta iegādei, lai tas kļūtu pieejams plašākai sabiedrības daļai:
- apsvērt iespēju elektroauto (vieglo, kravas un autobusu) iegādei piemērot PVN likmi 0% apmērā;
- apsvērt iespēju elektrovelosipēdu iegādei piemērot 0% PVN likmi (e-velo var lieliski aizvietot ar fosilo kurināmo darbināmus motociklus, mopēdus un skuterus);
- apsvērt iespēju līdzīgu atbalstu, kā VARAM sniedz elektroauto iegādei juridiskām personām, sniegt arī fiziskām personām. Protams, nosakot kritērijus elektroauto izmantošanas intensitātei un termiņam, ja ir saņemts valsts atbalsts tā iegādei.
Šādi soļi veicinātu elektromobilitātes attīstību Latvijā, veicinot arī privātās investīcijas šajā sektorā. Turklāt jāņem vērā, ka šādi iespējams arī uzlabot mūsu ekonomiskos rādītājus. Ja visu fosilo degvielu mēs Latvijā importējam, tad lielu daļu mums nepieciešamās elektroenerģijas spējam saražot paši. Tāpat šāds solis uzlabos vides kvalitāti valstī, mazinot gan gaisa piesārņojumu, gan trokšņu līmeni pilsētās.
SS.lv esmu novērojis lielu elektroauto pieplūdumu. ta pa kko liecina.
…turklāt, Ekonomikas ministrija aprēķinājusi, ka nesasniedzot atjaunīgo energoresursu 10% mērķi transportā 2020.gadā, Latvijai maksimālā finansiālā sankcija varētu būt 11,43 milj. EUR gadā (Konceptuāls ziņojums “Par atjaunojamo energoresursu izmantošanu transporta sektorā”).
Vēl viens ieteicamais elektromobiļu lietojuma atbalsta veids ir patērētās elektroenerģijas subsidēšana:
– nobraukums (km) tieši saistīts ar AER, CO2, gaisa piesārņojuma mērķu sasniegšanu;
– elektromobiļu ekspluatācijas uzskaites dati rāda, ka lielākie gada nobraukumi nav dārgākajiem, ar lielākas ietilpības akumulatoriem aprīkotajiem, elektromobiļiem.